چگونه وارد اکسپلور اینستاگرام شویم؟

آموزش اینستاگرام گوپیک ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
اکسپلور اینستاگرام

اگر شما هم از بازاریابان رسانه‌های اجتماعی هستید، احتمالا اینستاگرام را یکی از بهترین شبکه‌ها برای مارکتینگ می‌دانید. حالا که تعداد بسیار زیادی از برندها محتوای خاص‌شان را در آن آپلود کرده و مشتریان خود را دارند، لازم است که شما هم به فکر استفاده از اینستاگرام به همراه بیشترین بازدهی ممکن باشید. در چنین مواقعی صفحه اکسپلور (Explore) اینستاگرام می‌تواند به شما کمک کند. ورود به Explore یک راه کاملا مطمئن برای افزایش میزان بازدید از پست‌هاست و باعث وایرال شدن محتوای شما خواهد شد. البته که هیچ راه حل صد در صدی برای ورود به این بخش وجود ندارد لیکن با شناخت الگوریتم‌های اینستاگرام می‌توانیم احتمال رخ دادن این اتفاق را افزایش دهیم.

الگوریتم‌های Explore اینستاگرام چگونه کار می‌کنند؟

هیچ دو صفحه‌ی اکسپلور در اینستاگرام مشابه هم نیستند. دلیل آن هم این است که محتوای هر شخص در این صفحه بر اساس سابقه و فعالیت‌های مختلفی که داشته است، شخصی سازی شده است.

در صفحه فید خانگی افراد پست حساب‌هایی که آن‌ها را فالو کرده‌اند را مشاهده خواهند کرد اما در اکسپلور با چنین چیزی مواجه نیستیم. مهندسان اینستاگرام، این صفحه را « سیستم غیر مرتبط» نامیده‌اند و برای این نام گذاری هم دلیل دارند. یکی از محققان یادگیری ماشین اینستاگرام در وبلاگ خود بیان کرده است که :« اکسپلور بر اساس فعالیت کاربر، از سر تا سر اینستاگرام، پست‌هایی را انتخاب کرده و سپس آن‌ها را رتبه بندی می‌کند». اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم انتخاب محتوا در این صفحه بر اساس موارد زیر است:

  • پست‎های دیده شده توسط حساب‌هایی که شخص آن‌ها را دنبال می‌کند
  • پست‌ها با مشارکت بالا
  • پست‌هایی که شخص با آن‌ها درگیر می‎شود
  • پست‌های شبیه به آن‌چه که کاربر آن‌ها را دنبال می‌کند

برخی افراد فکر می‌کنند که داشتن یک حساب تجاری به جای حساب معمولی در ورود آن‌ها به اکسپلور تاثیرگذار است اما در حال حاضر رتبه بندی اینستاگرام برای ورود به این بخش بر اساس میزان تعامل افراد با آن‌ حساب‌هاست نه نوع آن‌ها!

خود اینستاگرام اعلام کرده است که :« هدف ما این است که مشاغل را قادر سازیم تا ارتباط معنادارتری را با مخاطبان خود برقرار کنند و توسط افرادی کشف شوند که می‌خواهند بر اساس حساب‌هایی که قبلا دنبال کرده‌اند، علایق جدیدتری هم دریافت نمایند.»

ورود به اکسپلور چه فایده‌ای خواهد داشت؟

به نظر می‎رسد که بهتر است پیش از بررسی تکنیک‌های ورود به اکسپلور، فایده‌ی رخ دادن چنین اتفاقی را بررسی کنیم. می‌توان گفت که صفحه‌ی Explore اینستاگرام بهترین راه برای جذب مخاطب به شیوه‌ی ارگانیک است. برای درک عملکرد این بخش می‌توان گفت که وقتی پست شما در اکسپلور قرار می‌گیرد مانند این است که تبلیغ کالا یا خدمت خود را روی یک بیلبورد در یک منطقه‌ی پر رفت و آمد قرار داده‌اید.

هر چه قدر که محتوای پیج شما از بیوگرافی آن گرفته تا جزئیات پست‌ها غنی‌تر باشد، احتمال این که افراد شما را دنبال کنند و به این ترتیب تعداد دنبال‌کننده‌های شما افزایش یابد، بیشتر خواهد شد. مثلا کاربری که از پست شما در اکسپلور خوشش آمده و وارد صفحه‌ی شما می‌شود با مشاهده‌ی توضیحات قانع کننده در بخش بیوگرافی و محتوای جالبی که تهیه کرده‌اید تمایل بیشتری خواهد داشت تا شما را دنبال کند.

به صورت کلی باید اذعان کرد که قرار گرفتن پست‌ها در بخش Explore در توسعه و گسترش یک پیج اینستاگرامی نقش زیادی خواهد داشت.

تکنیک‌های مهم برای ورود پست‌ها به صفحه Explore

حالا که می‌دانیم وارد شدن پست‌های یک پیج تا چه حد در موفقیت آن تاثیر گذار است، بررسی تکنیک‌های انجام این کار را شروع خواهیم کرد.

تمرکز روی یک نقطه خاص

الگوریتم‌های اینستاگرام در ابتدای پیدایش بسیار ساده‌تر از نسخه‌ی امروزی خود بودند. آن‌ها مدام در حال رشد و هوشمند‌تر شدن هستند. در گذشته افراد با انتشار پست‌های پرطرفدار در رابطه با هر موضوعی می‌توانستند تعداد زیادی لایک و کامنت دریافت کنند. اما این روزها الگوریتم‌های این شبکه‌ی اجتماعی برای هر پیج یک دسته بندی تعریف کرده و میزان وفاداری به آن در تولید محتوا را خواهند سنجید. یکی از مولفه‌های مهم در ورود به اکسپلور این است که تولید محتوای خود را به یک زمینه‌ی خاص محدود کرده و در آن استمرار داشته باشید.

این دسته‌بندی‌ها بر اساس محتوایی است که تولید می‌کنید. برای مثال اگر بخش قابل توجهی از محتوای شما در رابطه با کتاب است، بنابراین در این دسته بندی جای خواهید گرفت. نکته‌ی مهم این است که به هیچ عنوان موضوع پیج خود را بعد از مدتی تغییر ندهید. چرا که انجام این کار یک سد بزرگ برای ورود شما به Explore خواهد بود.

شناختن جامعه هدف

اصولا در ابتدای کار همیشه به این موضوع فکر می‌کنیم که می‌خواهیم چه محتوایی تولید کنیم اما به این موضوع نمی‌پردازیم که مخاطب ما چه کسی است. برای این که بتوانید به اکسپلور اینستاگرام دست پیدا کنید بایستی برآورد صحیحی از شخصیت مخاطب خود داشته باشید. افرادی که پست‌های شما را می‌بینند، در چه رده سنی قرار دارند؟ جنسیت آن‌ها چیست؟ کدام لحن در تولید محتوا را ترجیح می‌دهند؟ رسیدن به پاسخ این سوالات به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید ارزیابی بهتری از فرایند تولید محتوای خود داشته باشید.

گاهی پاسخ دادن به این سوالات سخت می‎شود به همین خاطر می‌توان از روش‌های معکوس هم استفاده کرد. برای مثال کدام یک از پست‌های شما لایک بیشتری دریافت کرده است؟ خصوصیات آن پست در چیست و چه تفاوتی با سایر محتواهای منتشر شده دارد؟ با پاسخ به این سوال می‌توانید تشخیص دهید که جامعه‌ی هدف شما چه خصوصیاتی دارد.

افزایش میزان تعامل در پیج

برای این که پست شما به اکسپلور اینستاگرام ورود پیدا کند، نیاز به تعامل دارید. الگوریتم‌های اینستاگرام مبنای ارزش هر صفحه را میزان تعامل موجود در آن می‌دانند و آن را با استفاده از یک نرخ به نام اینگیجمنت اندازه گیری می‌کنند. افزایش این نرخ می‌تواند به روش‌های متفاوتی انجام شود. اولین نکته این است که محتوای شما آنقدر باکیفیت باشد که کاربران تمایل داشته باشند آن را لایک کنند، برایتان کامنت بگذارند، آن را ذخیره کرده و برای دوستان خود ارسال کنند. اما روش‌های دیگری هم در کنار این راه‌ها وجود دارد. برای مثال نوشتن یک کپشن خوب می‌تواند یکی از آن‌ها باشد. یک کپشن که مخاطب را مجاب کند نظر خود را بیان کرده و به تعامل با شما بپردازد، ارزش بسیار زیادی خواهد داشت. درخواست از مخاطب برای بیان خاطرات مشترک، نظر یا انتقاد هم می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

استفاده از برچسپ لوکیشن

برچسپ لوکیشن، تگی است که در پست‌های خود قرار داده و موقعیت مکانی خود را ثبت می‌کنید. اضافه کردن این تگ با نوشتن معمولی موقعیت مکانی‌تان در کپشن تفاوت‌هایی دارد. برای مثال کاربران با کلیک روی این تگ می‌توانند مکان و اطلاعات مربوط به آن نقطه را به دست آورند. استفاده از این برچسپ برای ورود به اکسپلور اینستاگرام امر رایجی است؛ چرا که می‌تواند تعداد دفعات دیده شدن پست‌های شما را افزایش دهد.

انتشار پست در زمان مناسب

در گذشته پست‌های بخش فید به صورت یک خط زمانی منتشر می‌شدند اما این روزها الگوریتم‌های پیچیده‌تری در نظر گرفته شده است. هر چه قدر که پست‌های شما در دقایق ابتدایی لایک و کامنت بیشتری دریافت کند و به صورت کلی بیشتر دیده شود، احتمال نمایش داده شدن آن به افراد دیگر، افزایش خواهد یافت. به همین خاطر بهتر است که از رفتار مخاطب خود آگاه شوید و زمان آنلاین بودن آن‌ها را تشخیص دهید. با یافتن این زمان، پست‌های خود را در آن ساعات منتشر کرده و به این ترتیب میزان تعامل خود را افزایش دهید. نتیجه‌ی تمام این اتفاقات این است که راحت‌تر وارد Explore خواهید شد.

بررسی عملکرد

همیشه گفته می‎شود که تلاش بدون بررسی عملکرد و یافتن نقاط ضعف و قوت، بیهوده است. به عنوان یک بازاریاب اینستاگرامی لازم است که در بازه‌های زمانی مشخص، نگاهی به عملکرد خود بیاندازید. تک تک پست‌های خود را بررسی کنید. کدام پست‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته؟ کدام لحن از تولید محتوا بیشتر پسندیده شده؟ کدام نوع از رسانه‌ها بازخورد بیشتری داشته‌اند؟ ویدئوها، عکس‌ها؟ IGTV یا … ؟ با بررسی عملکرد خود و داشتن یک نتیجه گیری صحیح می‌توانید محتوایی تولید کنید که مورد پسند مخاطب است و در نهایت با دریافت تعامل بیشتر می‌توانید وارد اکسپلور اینستاگرام شوید.

سخن پایانی

فرقی نمی‌کند که حوزه‌ی فعالیت شما چیست یا چند سال است که در اینستاگرام مشغول تولید محتوا هستید. نکته‌ی مهم این‌جاست که بتوانید وارد بخش اکسپلور شده و به این طریق صفحه‌ی خود را در مقابل خیل عظیم بازدید، لایک و کامنت قرار دهید. قطعا نسخه‌ی صد در صدی برای ورود به Explore وجود ندارد اما ما در این نوشته از گوپیک تمام تلاش خود را کردیم تا تعدادی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای رسیدن به این هدف را بررسی کنیم.

 

گوپیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.