هر آنچه که باید درباره‌ی ادمین اینستاگرام و وظایف آن بدانید

آموزش اینستاگرام گوپیک ۱۴ مهر ۱۴۰۰
ادمین اینستاگرام

بگذارید همین ابتدا روشن کنیم که این نوشته به درد 2 دسته از افراد می‌خورد. در نتیجه اگر شامل این افراد نیستید بهتر است که وقت خود را تلف نکنید! دسته‌ی اول افرادی هستند که نیاز به یک ادمین اینستاگرام (Instagram Admin) برای کسب و کار خود دارند و دسته‌ی دوم افرادی هستند که می‌خواهند با شغل مدیریت پیج آشنا شده و به این ترتیب کار و باری برای خود ترتیب دهند.

اگر شما هم تجربه‌ی راه‌اندازی یک کسب و کار در اینستاگرام را داشته باشید، به احتمال زیاد می‌دانید که چقدر از وقت آدم برای مدیریت پیج صرف خواهد شد. تولید محتوا، طراحی استراتژی، تلاش برای ایجاد تعامل و … از جمله کارهایی است که یک تنه باید آن‌ها را انجام دهید. بنابراین اگر وقت این کارها را ندارید یک مدیر اینستاگرام می‌تواند به شما کمک کند.

اگر به دنبال یک شغل هستید که آن را در خانه یا هر جای دیگری انجام دهید و نیاز به حضور فیزیکی شما نباشد و یک موبایل، لپتاپ و اتصال اینترنتی دارید و با مفاهیم شبکه‌های اجتماعی آشنا هستید، می‌توانید به عنوان یک ادمین اینستاگرام فعالیت کنید.

چه کسی ادمین اینستاگرام نامیده می‎شود و وظایف آن چیست؟

صاحبان کسب‌و‌کارهای بزرگ و حتی متوسط، سلبریتی‌ها، هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران و افراد مشهور وقت کافی برای مدیریت پیج خود ندارند. از سویی دیگر اگر به یک پیج رسیدگی نشود، به مرور زمان فالوورهای خود را از دست می‌دهد. به همین خاطر این افراد یک شخص مورد اطمینان را به عنوان ادمین پیج اینستاگرام خود انتخاب کرده که به وظایف رسیدگی خواهد کرد. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که مدیر یک پیج اینستاگرامی چه وظایفی دارد و چه مواردی بایستی در قرارداد ذکر شود. در این نوشتار به این وظایف خواهیم پرداخت.

تهیه و تولید پست‌ و انتشار آن‌ها

شاید فکر کنید که تولید محتوا به عهده‌ی ادمین اینستاگرام نیست؛ اما این امر حداقل در کشور ما هنوز جا نیفتاده است. کارفرمایان از ادمین می‌خواهند که برای پیج‌شان محتوا تولید کنند. این محتوا باید به شکل‌های متنوعی باشد؛ چرا که افراد  سلیقه‌های متفاوتی دارند. برخی عکس دوست دارند، برخی ویدئوهای 1 دقیقه‌ای را می‎پسندند و برخی هم ویدئوهای IGTV را دوست دارند. یک ادمین باید با بررسی ذائقه‌ی مخاطب به این نتیجه برسد که کدام یک از انواع محتوا می‌تواند برای آن‌ها مناسب‌تر باشد.

برخورداری از قریحه‌ی نوشتن

با این که اینستاگرام بر پایه‌ی تصویر و ویدئو است اما یک ادمین اینستاگرام خوب باید بتواند نوشته‌های خوبی بنویسد. این نوشته‌ها در کاور، تیترها، عکس‌های حاوی متن، کپشن پست‌ها و بیوگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین نوشتن کامنت برای افراد دیگر هم نیاز به برخورداری از قریحه نوشتن است. افراد می‌توانند با کمی تمرین و تکرار، مطالعه‌ی کتاب، بررسی شیوه نوشتن سایر افراد و … این توانایی را به دست آورند. داشتن خلاقیت و نوشتن تیترهای جنجالی هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

پاسخگویی به کامنت‌ و دایرکت در سریع‌ترین زمان ممکن

افراد ممکن است به شیوه‌های مختلف وارد پیج شوند، از محتوای آن دیدن کنند و حتی کامنت یا دایرکت ارسال کنند. در این مرحله وظیفه‌ی ادمین اینستاگرام این است که این مخاطب گذری را به یک مخاطب دائمی تبدیل کند. انجام این کار فقط و فقط با استفاده از پاسخ دادن به کامنت‌ها و دایرکت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن امکان پذیر است. به این فکر کنید که دوست دارید در پیج‌های مختلف با شما چگونه برخورد شود؟ ادمین باید در نهایت احترام و صمیمیت به کاربران خود پاسخ دهد و به این شیوه دیگران را مجذوب شخصیت برند سازد.

ادمین اینستاگرام

پاک کردن نظرات یا محتوای حاوی الفاظ نامناسب و ناشایست

هیچ کسی نمی‌تواند رفتار بقیه را کنترل کند اما از بین بردن آثار این رفتارها امکان‌پذیر است. ادمین اینستاگرام باید همیشه گوش به زنگ باشد و بلافاصله محتوای نامناسب را پاک کند. عموما این اتفاق در بخش کامنت‌ها رخ می‌دهد و امکان پاک کردن آن برای ادمین وجود دارد. البته بهتر است پیش از رخ دادن چنین اتفاقی با محدود کردن استفاده از کلمات ناشایست امکان رخ دادن آن را به کمترین حالت ممکن برساند.

انتشار استوری‎های جذاب

یکی از ویژگی‌های شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام این بوده است که رابطه بین برند و مخاطب را به شدت صمیمی کرده است. عامل مهم ایجاد این صمیمیت استوری‌ها بوده‌اند. این قابلیت که بعد از 24 ساعت پاک می‎شود، می‌‎تواند بسیار خلاقانه یا گاهی خنده دار و جالب باشد. این وظیفه‌ی ادمین است که با به کارگیری خلاقیت، فیلترهای مناسب، طرح‌های گرافیکی جالب و استیکرهای مناسب استوری‌های جذاب را به دیده‌ی مخاطبان خود برساند.

از سوی دیگر قابلیت پرسیدن سوالات چندگزینه‌ای و نظرسنجی از دیگر امکانات بخش استوری است که می‌تواند تعامل با مخاطب را به شدت افزایش دهد.

افزایش تعداد فالوورهای پیج

داشتن فالوور به تعداد کافی خیلی مهم است اما رشد پیوسته‌ی پیج و افزایش دائم (حتی کم) تعداد فالوورها از آن هم مهم‌تر است. زنده بودن یک پیج برای الگوریتم‌های اینستاگرام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی وظایف ادمین اینستاگرام این است که با استفاده از روش‌های ارگانیک فالوورهای پیج را افزایش دهد. این کار می‌تواند از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ، تولید محتوای جذاب یا برگزاری کمپین‌ها و مسابقات صورت پذیرد.

داشتن استراتژی برای افزایش لایک، کامنت و ویو

یک ادمین اینستاگرام خوب باید بتواند برای افزایش لایک، کامنت و ویو استراتژی داشته باشد و آن‌ها را به انجام برساند. این کار هم می‌تواند با استفاده از تبلیغات، برگزاری مسابقه یا کمپین صورت گیرد. نوشتن تیترهای جذاب، کپشن‌های پرمحتوا و طراحی کاور هم می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

حفظ امنیت پیج

فرقی ندارد که یک پیج شخصی و یا این که مربوط به یک برند خاص باشد. در هر صورت تامین امنیت از کارهای اولیه‌ی یک ادمین اینستاگرام است. شاید شما هم افرادی را دیده باشید که خود را متخصص در حوزه‌ی امنیت پیج بدانند اما حقیقت این است که چنین چیزی وجود ندارد. امنیت یک پیج اینستاگرامی در گرو ثبت ایمیل و شماره تلفن، اختصاص یک رمز قوی 8 کاراکتری شامل اعداد و حروف بدون معنی و فعال کردن ورود دو مرحله‌ای است. با انجام این کارهای ساده می‌توان از هک یک پیج جلوگیری کرد. البته عدم استفاده از برنامه‌های ثالث که نام کاربری و رمز عبور پیج را از شما می‌گیرند هم بسیار مهم است.

آشنایی با روش‎های مختلف تبلیغات در اینستاگرام

تبلیغات در اینستاگرام می‌تواند به شیوه‌های مختلفی اجرا شود. اینفلوئنسرها و میکرواینفلوئنسرها از جمله افرادی هستند که می‌توانند در ازای دریافت پول یک پیج خاص را به مخاطبان خود معرفی کنند. پروموشن‌های خود اینستاگرام هم یکی از راه‌های تبلیغات است که به خاطر هزینه‌های دلاری‎اش برای ما ایرانیان گزینه‌ی مناسبی نیست. یک ادمین اینستاگرامی باید بداند تبلیغ در قالب عکس، ویدئو، استوری یا IGTV برای کسب‌و‌کار مناسب‌تر است یا نه. همچنین پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب، تعیین ساعت تبلیغ و مسائلی از این قبیل هم بر عهده مدیر پیج اینستاگرامی است.

افزایش نرخ اینگیجمنت (تعامل)

الگوریتم‌های اینستاگرام  طی بازه‌های زمانی مختلف به صورت کامل بروزرسانی شده و هوشمند‌تر می‎شوند. یکی از مهم‌ترین این بروزرسانی‌ها در سال‌های اخیر تمرکز زیاد روی تعامل مخاطب با پیج بوده است. به همین خاطر یکی دیگر از کارهایی که ادمین باید انجام دهد این است که با داشتن برنامه ریزی و با پیروی از تکنیک‌های خاص این نرخ را افزایش دهد. انجام این کار می‌تواند از طریق تبلیغات، تولید محتوای حرفه‌ای، نوشتن تیترها و کپشن‌های جذاب و … رخ دهد. برای مثال افرادی هستند که در بخش کپشن یک خاطره تعریف کرده و سپس از مخاطب می‌خواهند تا تجربه‌های مشابه خود را کامنت کنند. این کار یکی از رایج‌ترین روش‌های افزایش تعامل است.

آشنایی با نرم‌افزارهای گرافیکی

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، تولید محتوا از وظایف ادمین اینستاگرام است. حال برای انجام این کار بایستی با نرم‌افزارهای ویرایش عکس و ویدئو آشنایی نسبی داشت. بنابراین اگر به دنبال استخدام در این زمینه هستید حتما تعدادی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای این حوزه مانند فتوشاپ را یاد بگیرید. اگر هم می‌خواهید فردی را به عنوان ادمین استخدام کنید، حتما در رابطه با مهارت‌های نرم‌افزاری وی پرس‌و‌جو کنید.

ادمین اینستاگرام

چگونه به یک ادمین اینستاگرام تبدیل شویم؟

  • روی خود اینستاگرام، ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن تسلط پیدا کنید.
  • کار با اینستاگرام از طریق وبسایت آن و با استفاده از مرورگر کامپیوتر را فرا گیرید.
  • با ربات‌های اینستاگرامی آشنایی پیدا کنید.
  • روش‌های افزایش فالوور اینستاگرام را شناسایی کرده و آن‌ها را برای خود دسته بندی کنید.
  • با هشتگ‌ها آشنا شوید و روش‌های پیدا کردن داغ‌ترین آن‌ها را بیاموزید.
  • با استوری اینستاگرام و قابلیت‌های آن آشنا شوید.
  • با تعدادی از نرم‌افزارهای گرافیکی و ویدئویی آشنا شده و با آن‌ها کار کنید.
  • مقالات فارسی و انگلیسی در رابطه با اینستاگرام را مطالعه کنید.
  • ایجاد یک پروفایل اینستاگرام خوب را یاد بگیرید.
  • با ابزارهای تجزیه و تحلیل مانند insights آشنا شوید.

سخن پایانی

با تغییر شیوه‎ی کسب و کارها، مشاغل متعددی هم شکل گرفته‌اند که هنوز بخش قابل توجهی از مردم با آن‌ها آشنایی ندارند. در این مقاله از گوپیک تلاش خود را کردیم تا شغل ادمین اینستاگرام را توضیح داده و مهارت‌های لازم برای آن را بیان کنیم. اگر از دسته افرادی هستید که دوست دارید در خانه کار کنید، مدیریت پیج اینستاگرامی سایر افراد می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

گوپیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.