نکات مهم در رابطه با انتخاب رنگ کسب و کار

آموزش اینستاگرام گوپیک ۰۷ مهر ۱۴۰۰
روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ‌ها برای ترغیب کاربران به کارهایی مانند خرید، فشردن دکمه‌ی فراخوان اقدام به عمل و موارد این چنینی همواره یکی از جالب‌ترین و پربرحث‌ترین مباحث در بازاریابی است. انتخاب رنگ کسب و کار (Branding Colors) نیاز به تجزیه و تحلیل دارد و به صورت کلی کار پیچیده و ظریفی است. برای انجام این کار نیاز است که از تاثیر رنگ‌ بر ذهن افراد آگاه شویم و ویژگی‌های هر رنگ را به صورت کامل بدانیم. بعد از انجام این کار می‌توانیم تصمیم بگیریم که کدام رنگ برای برندمان مناسب‌تر خواهد بود.

منظور از روانشناسی رنگ‌ها چیست؟

روانشناسی رنگ‌ مطالعه‌ی چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر ادراک و رفتار است. این علم در بازاریابی و برندسازی بر چگونگی تاثیر رنگ‌ها روی شیوه‌ی برداشت مصرف کننده از یک نام تجاری تمرکز دارد؛ به این معنی که آیا این نام تجاری با توجه به رنگ‌های به کار رفته در آن قابلیت ترغیب مشتری را دارد یا خیر.

این حوزه یک زمینه مطالعاتی مهم است که در فرایندهای بازاریابی مورد توجه قرار می‌گیرد. کسانی که به دنبال راه‌اندازی یک برند خاص هستند، نیاز دارند که پیش از انجام این کار به رنگ کسب و کار خود هم توجه ویژه‌ای داشته باشند. بررسی‌ها نشان داده است که بیش از 90درصد تصمیم‌گیری‌های فوری در مورد محصولات فقط و فقط بر اساس رنگ‌ها انجام می‎شود.

نقش رنگ‌ها در بازاریابی چیست؟

رنگ می‌تواند بر رفتار و تصمیم گیری افراد تاثیرگذار باشد. هر فرد می‌تواند در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه در رابطه با یک محیط یا یک محصول تصمیم بگیرد و در این میان رنگ‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. متخصصان بازایابی به خوبی می‌دانند که هر رنگ احساسات خاصی را برمی‌انگیزند و افراد را به سوی رفتار خاصی سوق می‌دهد.

همه‌ی این موارد در کنار هم سبب می‎شوند که بازاریابان در انتخاب رنگ لوگوها، بنرها، قالب اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی، طراحی سایت و … به رنگ توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بررسی‌ها نشان داده است که رنگ می‌تواند این قدرت را داشته باشد که تنها دلیل خرید یک محصول باشد. 93 درصد از خریداران بر ظاهر بصری تمرکز می‌کنند و 85 درصد ادعا می‌کنند که رنگ تنها دلیل اصلی خرید آن‌هاست. لذا خوب است که با معنی رنگ‌ها آشنا شویم:

قرمز

قرمز نشان‌دهنده‌ی شور و هیجان است. این رنگ تاثیر بسیار زیادی در ایجاد اشتها در ما دارد. به همین خاطر است که استفاده از آن در رستوران‌ها به شدت رایج است. روانشناسی رنگ‌ها به ما ثابت کرد است که قرمز تاثیرات این چنینی دارد:

  • اشتیاق
  • حساسیت
  • شجاعت
  • فعالیت فیزیکی
  • جنگ
  • خطر
  • اعتماد به نفس
  • فوریت

چه کسب و کارهایی باید از رنگ قرمز استفاده کنند؟

اگر برند شما به دنبال ایجاد شور و هیجان است و یا این که دوست دارید در زمینه‌ی غذا فعالیت کنید احتمالا قرمز رنگ کسب و کار شما خواهد بود. قرار دادن تخفیفات لحظه‌ای به رنگ قرمز هم تاثیر فراوانی در میزان فروش شما خواهد داشت.

آبی

به نظر کسی نیست که علاقه به رنگ آبی نداشته باشد. آبی احساس صمیمیت را افزایش می‌دهد و ثبات و اعتماد را به ما القا می‌کند. بانک‌ها، شبکه‌های اجتماعی و هر برندی که نیاز به جلب اطمینان داشته باشد از این رنگ استفاده می‌کند. از جمله معنی آبی در روانشناسی رنگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هوش
  • اطمینان
  • ثبات
  • آرامش
  • طراوت
  • صلح
  • مسئولیت پذیری

چه کسب و کارهایی باید از رنگ آبی استفاده کنند؟

اگر فعالیت شما به گونه‌ای است که نیاز به جلب اعتماد کاربران خود دارید مانند بانک یا موسسات مالی، آبی می‌تواند رنگ کسب و کار شما باشد. از آنجایی که بخش قابل توجهی از مردم به این رنگ علاقه دارند، در نتیجه با انتخاب آن، نظر افراد بسیاری را به سوی خود جلب خواهید کرد.

سبز

سبز مهم‍‌ترین رنگی است که در طبیعت آن را می‌بینیم. این رنگ نشان دهنده‌ی زندگی و نمو است و حس خوبی را به ما می‌دهد. این رنگ در بیشتر فرهنگ‌ها نشانه‌ی طبیعی بودن، مرتبط بودن با محیط زیست و در برخی فرهنگ‌ها نشان دهنده‌ی پول و سرمایه است. از جمله معانی سبز در روانشناسی رنگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طبیعت
  • محیط زیست
  • سخاوت
  • شروع
  • بانکداری و پول
  • توازن

چه کسب و کارهایی باید از رنگ سبز استفاده کنند؟

اگر حوزه‌ی شما در زمینه‌ی مالی است، بنابراین رنگ کسب و کار تان می‌تواند سبز باشد. همچنین اگر فعالیت شما با طبیعت در ارتباط است باز هم رنگ سبز می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. فروش گل و گیاه آپارتمانی، کافی‎شاپ‌ها، تولید ابزارآلات کشاورزی و … از جمله کسب و کارهایی هستند که می‌توانند از سبز در لوگو، تبلیغات، سایت و اینستاگرام خود استفاده کنند.

بنفش

بنفش از ترکیب آبی و قرمز به دست می‌آید و به همین خاطر هم ویژگی‌های این دو رنگ را با یکدیگر ترکیب کرده است. این رنگ حس لوکس بودن را به انسان القا می‌کند. بنفش یک رنگ اشرافی بوده شاید دلیل آن هم نایاب بودنش در طبیعت است. از جمله ویژگی‌های این رنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوکس بودن
  • کم‌یاب
  • اسرار آمیز
  • ثروت
  • تخیل
  • اصالت
  • اشرافی

 

چه کسب و کارهایی باید از رنگ بنفش استفاده کنند؟

در روانشناسی رنگ‌ها، بنفش مناسب کسب و کارهایی است که دوست دارند متمایز و لوکس جلوه کنند. همچنین اگر فعالیت شما در حوزه‌ی زیبایی و آرایش است، بنفش همیشه بهترین گزینه‌ی پیش روی شماست.

روانشناسی رنگ‌ها

سفید

از ترکیب تمام رنگ‌ها ، سفید به وجود می‌آید. این رنگ نه تنها نشانگر پاکی است بلکه افرادی که به دنبال استفاده از سبک‌های مینیمالیستی هم هستند از سفید استفاده می‌کنند. سفید یک رنگ خنثی است که با برخورداری از دانش روانشناسی رنگ‌ها می‌توانیم آن را ترکیب کرده و جلوه‌ی ظریف و زیبایی به وجود آوریم. از جمله ویژگی‌های این رنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیگناهی
  • نیکی
  • جوانی
  • سردی
  • صلح
  • خلاقیت
  • افتخار
  • سادگی

چه کسب و کارهایی باید از رنگ سفید استفاده کنند؟

سفید رنگ مهمی است و باعث بهتر دیده شدن سایر اجزا در یک طرح گرافیکی می‎شود. اگر به دنبال راه‌اندازی یک برند در زمینه‌ی خلاقیت هستید، سفید می‌تواند رنگ کسب و کار شما باشد. چرا که مانند یک صفحه‌ی خالی است که امکان بروز نوآوری را به کاربران خود می‌دهد.

مشکی

مشکی در واقع رنگ نیست و در بیشتر موارد نشان‌دهنده‌ی غم و سوگواری است. با این حال تعداد زیادی از کسب‌ و کارها این رنگ را برای خود برگزیده‌اند. افراد برای نشان دادن تمایز خود با سایرین هم از رنگ مشکی استفاده می‌کنند. از جمله ویژگی‌های این رنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشریفاتی بودن
  • تجمل
  • ظرافت
  • اسرارآمیز بودن
  • قدرت
  • جسارت

چه کسب و کارهایی باید از رنگ مشکی استفاده کنند؟

اگر فعالیت شما به شکلی است که نیاز دارید خود را لوکس و متفاوت نشان دهید، مشکی می‌تواند رنگ کسب و کار شما باشد. البته بهتر است که از ترکیب مشکی، سفید و قرمز برای نشان دادن قدرت و جسارت خود استفاده کنید. برندهایی مانند شانل و نایک از این رنگ برای متفاوت نشان دادن خود استفاده کرده‌اند.

زرد

زرد یکی از شاد‌ترین رنگ‌های جهان است که احساس شادمانی و مسرت را به انسان منتقل می‌کند. از جمله ویژگی‌های مهم این رنگ:

  • جوانی
  • شادی
  • تابستان
  • گرما
  • امید
  • بازیگوشی

چه کسب‌ و کارهایی باید از رنگ زرد استفاده کنند؟

اگر حوزه‌ی کسب و کار شما به شکلی است که فضای شادی دارد و محصولات با قیمت پایین به فروش می‌رساند، رنگ زرد می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد. همچنین اگر برند شما  مربوط به جوانان، تابستان یا شور و هیجان (مانند دوچرخه سواری) است، زرد می‌تواند رنگ کسب و کار شما باشد.

نارنجی

نارنجی که ترکیبی از رنگ قرمز و زرد است، ویژگی‌های این دو رنگ را با یکدیگر ترکیب کرده است و نوعی حس جوانی و سرزندگی را به وجود آورده است. نارنجی اعتماد به نفس و انرژی را نشان می‌دهد اما رنگ خاصی نیست که شما را از سایرین متمایز کند. ویژگی‌های این رنگ عبارت است از:

  • انرژی
  • جوانی
  • صمیمیت
  • شادی
  • شوخ طبعی
  • فصل پاییز
  • جنب‌و‌جوش

چه کسب و کارهایی بهتر است از رنگ نارنجی استفاده کنند؟

برندهایی که دوست دارند خود را در زمره‌ی نوآوران جوان قرار دهند و حس صمیمیت را به مخاطب خود القا کنند می‌توانند از نارنجی استفاده کنند. رنگ نارنجی می‌تواند توجه‌ها را به سوی خود جلب کند. اگر فروشنده لباس‌های تابستانی و پاییزی هستید، این رنگ می‌تواند برای شما مناسب باشد.

روانشناسی رنگ‌ها

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای نوشته اشاره کردیم، رنگ‌ها در شیوه‌ی تصمیم گیری مخاطب نقش بسیار مهمی دارند. به همین خاطر ضروری است که با اصول روانشناسی رنگ‌ها آشنا باشید و رنگ کسب و کار خود را با دقت و بر اساس فکر قبلی انتخاب کنید. در این مقاله از گوپیک سعی کردیم که تعدادی از مهم‌ترین رنگ‌ها و ویژگی‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و رنگ مناسب هر کسب و کار را نیز بیان کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

گوپیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.