قالب پست اینستاگرام چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

آموزش اینستاگرام گوپیک ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

ارزش شکل و شمایل ظاهری اگر بیشتر از محتوا نباشد، قطعاَ کمتر از آن نیست. این موضوع در بسترهایی مانند اینستاگرام از اهمیت بیشتری هم برخوردار هستند اما چرا؟ مخاطب این شبکه‌ی اجتماعی عموم مردم است. از هر قشر، سن، جنسیت، تحصیلات و شغلی در اینستاگرام حضور دارند. در نتیجه بایستی طوری ظاهر شوید که برای تمام آن‌ها جالب به نظر برسید. برای رسیدن به این هدف باید قالب اینستاگرام (Instagram Templates) واحدی را برای پست‌، استوری، هایلایت‌ها، بنر اینستاگرام، کاور اینستاگرام و … در نظر بگیرید. اما برای این کار نیاز به دانستن اصول علم گرافیک دارید. واضح است که بخش قابل توجهی از ما از این علم و اصول رنگ‌شناسی سر در نمی‌آوریم. پس تکلیف چیست؟ با ادامه‌ی این مقاله همراه باشید تا متوجه شویم چگونه بهترین ظاهر ممکن را برای پیج اینستاگرامی خود دست و پا کنیم.

قالب اینستاگرام دقیقا چیست؟

ایجاد پست‌های جذاب از لحاظ محتوا و گرافیک به صورت همزمان کار زمان بری است. اما نمی‌توان از انجام این کار چشم‌پوشی کرد؛ چرا که رقابت‌ها در فضای اینستاگرام بسیار سخت است. در نتیجه برای این که دیده شوید بایستی از لحاظ ظاهری هم برند منحصر به فرد خود را داشته باشید. شما لازم دارید که پست‌های برجسته‌ای را منتشر کنید. اما چگونه می‌توان هر روز پست‌هایی با این کیفیت منتشر کرد؟ یک راه حل خوب، طراحی قالب اینستاگرام واحد برای تمام بخش‌ها از جمله پست، استوری، کاور و … است.

قالب آماده اینستاگرام در واقع یک طرح بندی از پیش ساخته شده با گرافیک و متن است که می‌توانید آن‌ها را ویرایش کرده و محتوای مد نظر خود را درون آن‌ها جای دهید. با استفاده از این قالب‌ها دیگر نیازی به دانستن علم طراحی نخواهید داشت و لزومی به استخدام یک شخص برای انجام این کار هم وجود ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید، باز کردن این طرح‌ها با یک برنامه‌ی مناسب و جای دادن اطلاعات در آن است.

این قالب‌ها به صورت لایه باز در فایل‌ با پسوندهایی مانند PSD در اختیار شما قرار می‌گیرد.

قالب اینستاگرام

نمونه قالب اینستاگرام مخصوص آشپزی

چرا باید از قالب اینستاگرام استفاده کنیم؟

پاسخ اصلی این سوال ثبات در انتشار محتواست. هنگامی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنید، نیاز است که حال و هوای خود را ثابت نگه دارید. اگر پیج بزرگی دارید که چندین ادمین در حال مدیریت آن هستند، کار سخت‌تر هم خواهد شد. افراد سلایق متفاوتی دارند و هماهنگ کردن آن‌ها برای انتشار پست با ظاهر یکسان می‌تواند کار وقت گیری باشد. در چنین مواقعی استفاده از قالب اینستاگرام مشکل را به صورت کامل حل خواهد کرد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قالب آماده اینستاگرام را انتخاب کرده و همه‌ چیز را بر پایه‌ی آن پیاده سازی کنید. با انجام این کار کاور اینستاگرام ، بنر اینستاگرام، هایلایت‌ها، پست‌ها و استوری‌ها همواره از یک استاندارد کلی پیروی می‌کنند و این اتفاق منجر به قدرتمند نشان داده شدن شما خواهد شد.

همانطور که در زندگی تغییرات کوچک و پایبندی به آن‌ها می‌توانند موفقیت‌های بزرگ رقم بزند. انتخاب یک قالب آماده اینستاگرام خوب و استفاده‌ی همیشگی از آن هم می‌تواند قدرت برند شما را به نمایش بگذارد. حتی استفاده از یک فونت خاص باعث می‎شود که تاثیر عمیق‌تری روی ذهن مخاطب خود داشته باشید. بهره گرفتن از رنگ‌بندی‌ها، طرح‌ها، فیلتر‌ها و عناصر گرافیکی واحد منجر می‎شود که مخاطب، شما را بهتر در خاطر خود بسپارد.

معایب استفاده از قالب آماده اینستاگرام چیست؟

گاهی پیش می‌آید که برای طراحی بنر اینستاگرام یا کاور اینستاگرام جهت استفاده در ویدئوها اقدام به دانلود یک طرح آماده از اینترنت می‌کنیم. انجام این کار ممکن است باعث شود که مشابه سایر پیج‌ها نشان داده شویم. در واقع از آنجایی که این قالب‌ها رایگان هستند افراد زیادی به سراغ آن‌ رفته و در نتیجه شکل ظاهری پست‌ها مشابه هم خواهد شد. برای حل این مشکل بهتر است که به سراغ سایت‌های معتبر بروید و دقت و حساسیت بیشتری برای انتخاب یک طرح خرج کنید.

قالب اینستاگرام

نمونه قالب اینستاگرام برای ساخت و ساز

معرفی 5 اپلیکیشن برای ساخت قالب اینستاگرام

حالا که چیزهایی در رابطه با قالب اینستاگرام یاد گرفتیم، نیاز است که چند راهکار برای دریافت قالب‌های آماده به صورت رایگان را به شما معرفی کنیم. در این قسمت 5 اپلیکیشن بسیار خوب که شامل تعداد زیادی قالب رایگان اینستاگرام هستند را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این برنامه‌ها به شما کمک خواهند کرد که پست‌های برجسته را در کمترین زمان ممکن ایجاد کنید.

اپلیکیشن Canva

اپلیکیشن Canva برای هر فردی که خواهان انتشار پست‌های خیره کننده در اینستاگرام است، ابزاری ضروری به نظر می‌رسد. اما مهم‌ترین مزیت استفاده از Canva در این است که کار کردن بسیار ساده بوده و هر کسی با کمترین آموزش ممکن می‌تواند با آن کار کند. دیگر مهم نیست که چیزی از گرافیک و ترکیب رنگ‌ها نمی‌دانید؛ چرا که  با استفاده از Canva می‌توانید در عرض چند دقیقه پست‌های فوق العاده اینستاگرامی بسازید. در این اپلیکیشن تعداد زیادی قالب اینستاگرام به صورت رایگان قرار گرفته است. بعد از این که طرح مورد نظر خود را انتخاب کردید می‌توانید فونت مورد نظر، گرافیک، پس زمینه، فریم‌ها، متن، تصاویر و سایر عناصر را سفارشی کنید. امکان ذخیره کردن هر کدام از طرح‌ها در حساب کاربری شما هم وجود دارد. در نتیجه با هر دستگاهی و در هر زمانی می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

اپلیکیشن Adobe Spark Post

یکی دیگر از برنامه‌های ساده برای ویرایش عکس و یک ابزار کارآمد برای طراحی پست‌های اینستاگرامی است. در این اپلیکیشن تعداد زیادی قالب آماده اینستاگرام قرار گرفته. طیف وسیعی از عکس‌های رایگان، فونت‌ها و فیلترهایی که می‌توانید از آن‌ها برای ارائه‌ی محتوای جذاب استفاده کنید. شرکت ادوبی دارای تعداد زیادی برنامه‌ی گرافیکی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور است که برای کاربران حرفه‌ای توسعه پیدا کرده‌اند. اما Adobe Spark Post مناسب کسانی است که به دنبال یک نرم افزار ساده می‌گردند. انجام هر کاری در این نرم‌افزار برای بیشتر افراد امکان‌پذیر است و تقریبا تمام ابزارهای ممکن را در خود جای داده است.

اپلیکیشن Over

Over به اندازه‌ی دو مورد قبلی آشنا نیست اما اگر بخواهید به این خاطر آن را نادیده بگیرید، قطعا اشتباه بزرگی را مرتکب خواهید شد. یک ابزار بازاریابی بصری و قدرتمند که شامل تعداد زیادی قالب آماده اینستاگرام، فونت، عناصر گرافیکی و … است. تنها کاری که باید انجام دهید، ویرایش این طرح‌ها و ایجاد پست‌های منحصر به فرد خودتان است. Over دارای یک انجمن است که با استفاده از #bestforever اقدام به تولید طرح‌های الهام بخش هنری برای عموم مردم می‌کنند.

اپلیکیشن Unfold

اگر به دنبال تولید استوری‌های چشمگیر و زیبا هستید، احتمالا Unfold به درد شما خواهد خورد. Unfold به شما کمک خواهد کرد که استوری‌هایی با طرح‌های مینیمال طراحی کنید. انجام این کار هم توسط یک کتابخانه مجزا، تمیز و مدرن  به نام Instagram Story انجام خواهد شد. یکی از نکات مهم Unfold این است که پیش از انتشار استوری می‌توانید نحوه‌ی نمایش داده شدن آن در اینستاگرام را چک کنید. اگر کسب و کار شما به شیوه‌ای است که لازم دارید در هر روز تعداد زیادی استوری به اشتراک بگذارید، حتما نام این برنامه را به خاطر بسپارید.

اپلیکیشن Storyluxe

این اپلیکیشن شامل قالب‌ها، پترن‌ها و فیلترهای داینامیک و متحرک زیادی است که به شکل ساده طراحی شده‌اند. همانطور که از نام آن هم پیداست، ابزارهای این برنامه برای ساختن یک استوری جذاب به کار می‌روند. از خروجی این اپلیکیشن می‌توانید برای استوری فیسبوک هم استفاده کنید. متاسفانه Storyluxe فقط برای سیستم عامل iOS توسعه پیدا کرده است.

قالب اینستاگرام

نمونه قالب اینستاگرام برای کالای دیجیتال

چگونه یک قالب خوب برای پیج اینستاگرام خود انتخاب کنیم؟

هیچ راهکاری در اینترنت یا فضاهای دیگر برای پیشنهاد صد در صدی بهترین قالب اینستاگرام به شما وجود ندارد. این خودتان هستید که باید با بررسی عوامل مختلف مانند حوزه‌ی فعالیت، پرسونای مخاطب و مواردی از این قبیل تصمیم بگیرید که کدام قالب می‌تواند برای شما مناسب باشد.

برای روشن شدن موضوع باید به صورت کاملا دقیق بدانید که در چه حوزه‌ای فعالیت خواهید کرد. واضح است که تم رنگی هر حیطه متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر در زمینه‌ی لوازم آرایشی فعالیت می‌کنید، رنگ صورتی یا بنفش می‌تواند مناسب باشد. آیا می‌خواهید صمیمانه به نظر برسید یا تجملاتی؟ اگر لوکس بودن برای شما اهمیت زیادی دارد پس باید به قالب‌ها با رنگ‌های طلایی توجه کنید.  به یاد داشته باشید که قالب اینستاگرام می‌تواند به تنهایی با مخاطب خود حرف بزند. در نتیجه در انتخاب آن دقت کنید.

آیا لازم است که اقدام به خرید قالب اینستاگرام کنیم؟

این امکان وجود دارد که به جای دانلود قالب آماده اینستاگرام به صورت رایگان، آن‌ها را خریداری کرد. اما وقتی که این طرح‌ها به صورت رایگان در سطح اینترنت وجود دارند چرا باید آن‌ها را بخرید؟ یکی از مهم‌ترین دلایل آن اندازه‌ی فایل‌هایی است که تحویل می‌گیرید. اگر اقدام به خرید کاور اینستاگرام ، بنر اینستاگرام و … از فروشگاه‌های معتبر کنید، فایل‌های لایه باز با کیفیت بسیار بالا و در اندازه‌های بزرگ دریافت خواهید کرد. در نتیجه می‌توان از آنها در بروشورها و وبسایت هم استفاده کرد و این به معنی با یک تیر دو نشان زدن است.

سخن پایانی

قالب اینستاگرام یک راه ساده برای تولید پست‌ و استوری‌های چشمگیر است که تا حد زیادی هم در وقت شما صرفه جویی خواهد کرد. اگر کار با نرم‌افزارهای گرافیکی را می‌دانید و از دانش کافی برخوردار هستید می‌توانید یک تم برای پیج خود طراحی کرده و در تمام محتواهایی که تولید می‌کنید، از آن استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید از قالب آماده اینستاگرام در اپلیکیشن‌هایی که معرفی کردیم و یا وبسایت‌های فروشنده‌ی آن بهره بگیرید. گوپیک توصیه اکید می‌کند که برای انتخاب یک قالب مناسب برای پیج خود وقت صرف کنید و به سادگی از کنار آن عبور نکنید.

 

 

گوپیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.